Gleden er å være til nytte!

Moderniserer markedsføringen og kommunikasjonen

Samfunnet vårt er uten tvil mer fragmentert og uoversiktlig i dag enn for noen år tilbake. Før var det enklere å ha kontroll på kundereisen og kunne påvirke kundene på bestemte måter. Digitaliseringen har gitt oss helt nye og spennende utfordringer – og muligheter.

For eksempel hadde IKEA med sine fysiske butikker full kontroll på kundene fra de gikk inn hovedinngangen og ble loset igjennom bestemte kategorier og rom hvor fristelsene kom som perler på en snor. Nå, derimot, ramler de samme kundene regelrett «inn gjennom taket» og rett i baderomsavdelingen. Ikke fysisk, men via digitale kanaler til IKEA sin baderomsavdeling på nettet. Dette krever en helt annen tilnærming til kundene våre enn tidligere.

Endringsvilje

Det er ingen tvil om at samfunnet vårt er i endring. Digitalisering og AI-teknologi er ikke lenger science fiction, men en realitet vi må forholde oss til og skape verdi rundt. Tiden vi bruker på sosiale medier og andre digitale kanaler tar en så stor del av hverdagen vår at personvernet må reguleres globalt. I tillegg er den verden vi lever i litt mer usikker og ustabil i dag enn den var for noen år tilbake. På en side oppstår nye muligheter og spennende innovasjoner som skaper arbeidsplasser vi ikke har fra før, mens arbeidsplasser vi er vant med forsvinner i takt med bedrifters manglende økonomiske livsgrunnlag.

Nytenking

Det er dermed ikke sagt at det kun er negativt for samfunnet at vi opplever tøffe tider. Det er gjerne når vi står midt i en krevende periode at det tvinger seg frem nytenking og endringsvilje. Det har pandemien lært oss de siste årene. At vi alle nå kan jobbe mer effektiv i digitale møter på blant annet Teams, skal pandemien ha en stor del av æren for. Vi måtte lære oss å samhandle på nye måter, og det fysiske møtet ble ikke lenger like avgjørende for en avtale. I en krevende tid evnet vi som samfunn å endre måten vi kommuniserte med hverandre på før pandemien. Det har ført til flere interessante endringer i vår digitale hverdag. Det er nå helt vanlig å signere dokumenter digitalt, sende hverandre penger på sekundet digitalt, snakke med kollegaer, venner og familie digitalt og bestille matvarer rett til døra digitalt. Dette har vært mulig lenge før pandemien, men nå har det blitt helt naturlig i det samfunnet vi lever i, og legitimt for alle.

Sammen med nyskapende teknologi og friske tankesett oppstår nye markeder, og helt nye muligheter kommer til syne fordi vi er nødt til å endre oss. Innovasjon og omstilling har nok aldri vært viktigere enn det er i dag, og det fører til at mange selskaper gjør både nødvendige og nytenkende endringer i sin organisasjon som påvirker samfunnet vi er en del av.

Vi må være omstillingsdyktige

Vi i Nordic Crane må derfor evne å omstille oss fra en bransje til en annen og fra en type kunde til en annen. De som trengte et løft i går, er kanskje ikke de samme som trenger et i morgen. De som trengte en type løsning i går, trenger kanskje en helt annen form for løsning i morgen. Det skal vår nye grunnmur for markedsføring og kommunikasjon skal hjelpe oss med å formidle. Vi må finne våre unike historier og fortelle hva vi kan hjelpe til med. Våre kunder og samarbeidspartnere skal få vite at vi tenker smart, at vi tenker annerledes og at vi har evnen til å endre oss i takt med en spennende samfunnsutvikling.

Alle kanaler er viktige 

I takt med at samfunnet endrer seg rundt oss endres også måten vi konsumerer informasjon på som igjen endrer måten vi kommuniserer med hverandre på. På mange måter var markedsføring og kommunikasjon mye enklere før i tiden som eksemplet med IKEA innledningsvis i denne artikkelen. I dag må man være smartere, mer fleksibel og ikke minst oppdatert på alle typer kanaler, nye som etablerte. I Nordic Crane må vi evne å gi alle våre tilhengere i sosiale medier innhold som engasjerer, vi må sørge for å fylle nettsiden vår med relevant innhold og vi må evne å ta eierskap til nye kanaler som snakker til nye målgrupper. Dermed er alle kanaler viktige, men det er samspillet mellom kanalene som er avgjørende for vår synlighet og hvilket etterlatt inntrykk vi klarer å gi til våre målgrupper.

Historiefortelling er nøkkelen

Som en effektiv og smart fellesnevner på tvers av alle kanalene kommer historiefortelling på banen. Historiefortelling har vi drevet med siden tidenes morgen. Men, det er hvordan vi benytter oss av historiefortelling som et verktøy for markedsføring og kommunikasjon som er ny og annerledes. Historiefortelling handler ikke kun om salg av produkter slik vi gjorde før i tiden, men å ta med våre kunder på en reise i vår verden. En reise som skal fortelle hvorfor du skal velge oss og ikke våre konkurrenter, hvorfor du skal jobbe hos oss og ikke et annet sted. Det er der historiefortellingen har sin største kraft og er helt avgjørende for å lykkes i dagens digitaliserte samfunn.

Alle kanaler er viktige 

Historiefortelling er nøkkelen i moderne markedsføring og gir våre kunder og interessenter en fin strøm av informasjon om alt fra hvordan det er å jobbe hos oss, til hvorfor du skal benytte oss til ditt neste prosjekt i ditt selskap. Historiefortellingen skal være ekte, den skal vise et stort spekter av vår kultur, vår måte å jobbe på og våre verdier. Ærlighet, lojalitet og entusiasme skal være bærebjelker i vår historiefortelling. Vi som jobber i Nordic Crane, skal virkelig kjenne på kroppen at vi er privilegerte som får føle at jobben vi gjør hver dag er meningsfylt og at vi faktisk er med på å utvikle og modernisere samfunnet rundt oss.

Magnus Kristiansen – CMO i Nordic Crane

Ny grunnmur for markedsføring og kommunikasjon

Som ny leder for markedsføring og kommunikasjon i Nordic Crane har jeg mye å lære om vår bransje og vår måte å jobbe på. Men, takket være gode kollegaer som gladelig deler sin unike kunnskap med meg har jeg allerede lært en god del. En stor takk til alle dere som gjør mitt arbeid lærerikt og interessant. Det er med på å danne et godt grunnlag for vår markedsføring og kommunikasjon både internt og eksternt. Arbeidet med en ny solid grunnmur for markedsføring og kommunikasjon for Nordic Crane er godt i gang.

Jeg ser frem imot veien videre inn i en spennende tid sammen med alle de dyktige medarbeiderne i Nordic Crane og i Kynningsrudgruppen.