Gleden er å være til nytte!

Vi kjøper tomter og selger tillit

Dårlig marked gir muligheter. Nå har vi sjansen, sier Olof Olausson, som er optimist i en tøff nedgangstid.

Olof Olausson leder Kynningsruds satsing innenfor boligutvikling og holder til sentralt i Göteborg. Han tror at valget om å fokusere på den rette beliggenheten er viktig.
– Gøteborgsregionen går bra. Det skjer mye, det skapes mye jobb. Forhåpentligvis vil etterspørselen bli enda større når markedet snur og kommer i gang igjen. Det pågår store investeringer i infrastrukturen, noe som vil bidra til utvikling. Vår strategi er å satse på Gøteborg. Mange selskaper kjøper prosjekter langt bort. Det gjør ikke vi. Halvparten av det som bygges i Vest-Sverige bygges i Gøteborgsdistriktet, forteller Olof.

Feire milepæler

– Vi er veldig få personer i selskapet. Det er bare Markus Gyllestål, Boldi Kisch og jeg. Skal vi få noe effekt av vårt arbeid, må vi fokusere på dette distriktet. Etter hvert satser vi på å bli flere, men da må vi ha et marked som snurrer og går. Man må ha tålmodighet. Vi skal bygge vår organisasjon langsomt. Det kommer til å bli tøffe år, men jeg er positiv. Mange går litt på knærne nå og reduserer arbeidsstyrken, men man må jobbe langsiktig og ta passe store risikoer. Da tror jeg det vil gå veldig bra, sier Olof.

tre smilende kontoransatte menn smiler fornøyde til kameraet. Foran dem står en bukett lyse tulipaner
Olof Olausson, Boldi Kisch og Marcus Gyllestål.

Han er en tålmodig og målrettet mann, noe som kommer godt med i bransjen. Han drives av gleden av å skape og utvikle, det å være med i samfunnsutviklingen. Det er lange prosesser, med mange milepæler å feire underveis.
– Når vi skriver avtaler, når kommunen starter detaljplaner eller når vi selger, sier han.

middelaldrende mann med grønn skjorte og briller spiller curong

Navnet i ryggen

Nedgangstider kan også benyttes til noe positivt.
– Nå er det en god mulighet for å komme inn i markedet. Kynningsrud er kjent i bransjen, det er bra for oss å ha det varemerket.
– Tomteeiere kan være harde nøtter å knekke, og personlig tilnærming er viktig. Da er vår personlige erfaring og rykte viktig, men det å ha et kjent navn som Kynningsrud i ryggen gjør jobben litt lettere, sier han. Han mener at nettopp denne kombinasjonen er viktig for å oppnå ønsket resultat.

– Vi som jobber her må vekke tillit. Sammen med de kjente grønne kranene, har også Kynningsrud Prefab (Kynningsruds tidligere forretningsområde) vært med på å gi oss et godt rykte. Kynningsrud er kjent for å stå for det de sier, forteller Olof.

bilde av en strandpromenade til havet i Kungsbacka, Åsa
Her i Åsa i Kungsbacka har Kynningsrud Bostäder boligprosjekt på gang.

Emosjonelt

Da Olof startet i Kynningsrud i 2020 og virksomhetsområdet Kynningsrud Bostäder ble startet opp var det mange konkurrenter og et hett marked. Markedsprisene var veldig høye.

middelaldrende mann med briller smiler til kameraet foran en oasetapet

– Den gangen kunne ikke vi by like mye som de andre, så vi vant ingen konkurranser. Men mange betalte for mye fordi de trodde på en stigning. Det skar seg, som vi vet, sier Olof.
Det ble tydelig for Olof og Co at det ikke var noen fremgangsrik vei å konkurrere om det som kom ut på markedet.
– Vi vil heller finne selgerne selv via nettverk og godt arbeid. I prinsippet er alle forretninger vi har gjort eksklusive. Vi har truffet tomteeiere, diskutert med dem og blitt enige, forklarer han.

– Hvorfor gjør ikke alle det hvis det er bedre?

Lyshåret kvinne med langt hår sitter foran sin pc og intervjuer objektet på et kontor omgitt av grønne planter
Eva Kynningsrud Dobbing intervjuer Olof.

– Det er ikke så lett. Det gjelder å finne de gode ideene, kontakte eierne på en bra måte, få en god dialog. Som jeg sa handler det mye om tillit. Tillit til at vi gjør en god jobb og at de får riktig betalt. Ofte er det mye følelser involvert, det blir emosjonelt for eierne, sier Olof.

Vi vil være stolte

Kvalitet er også viktig. Å være kostnadseffektive er bra, men det skal ikke gå på bekostning av resultatet.

– Vi vil bidra til samfunnsutvikling som passer og er bra, som holder en god standard. Vi vil skape bra bygninger. Ikke bare for de som bor der, men også for det globale miljøet. Vi har bestemt at det vi oppfører skal være svanemerket. Vi forsøker å resirkulere materialer. Vi har fokus på å gjøre alt vi kan. Vi vil være stolte, gjøre bra ting og er opptatte av sosial bærekraft, forklarer han.

to kvinner og en mann smiler til kameraet gjennom en selfie
Olof stilte villig opp til selfie etter intervjuet. Her med journalist Eva Kynningsrud Dobbing (v) og informasjons- og markedsleder i Kynningsrud, Ann-Christin Folmer.

Gleder

Olof blir inspirert av gode resultater, spesielt sluttresultatene man oppnår sammen som et team.
– Jeg kjenner at jeg blir glad når vi lykkes, når vi oppnår noe sammen. Delt glede over et godt sluttresultat føles bra, sier han.
Men det er mye som gjør Olof glad. For eksempel døtrene Elina og Saga, som går i sin fars fotspor og studerer på på Chalmers tekniske høyskole. Og kona Manisha, som liker å se på tomter med ham for å muligens bygge et mindre hus nå som døtrene er på vei ut. Eller bare det å slå sjefen i padel.
– Det er en kortsiktig glede, men det er like fullt en glede, sier Olof med et smil.

Vi tipper at sjefen Pål Kynningsrud tar utfordringen. Det er en konkurranse han kan by på, men det er mulig det blir emosjonelt. Man skal ikke undervurdere et konkurranseinstinkt.