Gleden er å være til nytte!

Bærekraftig kranjobb i Trondheim

¬ Da NCC fikk i oppdrag av Trondheim kommune å bygge ny innendørs fotballhall på Granåsen, så var det nettopp høye krav til bærekraftige løsninger og utførelse som sto i høysetet. «Det grønne alternativet» Nordic Crane fikk oppdraget av NCC særlig fordi de kunne levere kraner til prosjektet med minimalt utslipp både under transport, rigging og daglig bruk av kranene. Det lønner seg å satse bærekraftig.


En strålende fin augustdag treffer vi en fornøyd representant fra NCC, prosjektleder Gry Helle Prytz på byggeplassen. Den 13 000 kvadratmeter store innendørs fotballhallen skal bygges like ved det nye ski- og hoppanlegget i Granåsen idrettspark. NCC og Trondheim kommune har sterkt søkelys på gode bærekraftige løsninger i prosjektet. Utførelsen på byggeplassen vil være tilnærmet utslippsfri, hvor elektriske maskiner med mulighet for hurtiglading skal anvendes. Det skal være en bærekraftig kranjobb. Hallen skal bygges energieffektiv med BREEAM-sertifisering og plusshusstandard.

Først og fremst var det fordi Nordic Crane tilfredsstilte kravene til tilnærmet nullutslipp på byggeplassen, sier prosjektleder Gry Helle Prytz.
Gry Helle Prytz (NCC) og Jon Anders Hermansen (Nordic Crane) på befaring på byggeplassen.

Moderne og bærekraftig kranpark

Siden utførelsen på byggeplassen skal være tilnærmet utslippfri er det planlagt å bruke totalt tre elektriske kraner i på prosjektet. Siden oppstart i juni har Nordic Crane vært på plass med to MK-kraner, såkalte mobile, selvreisende tårnkraner. Kranene opereres elektrisk på byggeplassene, og kombinerer mobilkranenes mobilitet med tårnkranenes løftekapasitet og rekkevidde ved at de kan flyttes rundt på plassen under arbeidet.

Liebherr unplugged – 250 tonns løft med el

– I oktober tilkommer en tredje kran, vårt helelektriske flaggskip, som er en 250 tonns mobil beltekran. Den skal vi bruke til å løfte takstolene, forteller Jon Anders Hermansen, som leder Nordic Cranes avdeling i Trondheim.  
Det er summen av MK-kranene og det at vi kan tilby unplugged-kranen som ga oss et stort konkurransefortrinn da avtalen om levering av krantjenestene til prosjektet skulle forhandles.

– I tillegg til at vi har et allerede godt forhold til NCC her i Trondheim fra tidligere leveranser, så var det nok vår evne til å levere miljøvennligere løsninger som var «tungen på vektskålen», forklarer Jon Anders Hermansen.

Prosjektleder Gry Helle Prytz nikker bifallende.

– Ja, miljø er veldig viktig, men for å kunne holde framdriften i prosjektene må vi kunne stole på at underleverandørene våre leverer til rett tid, og gjør hva de kan for å løse eventuelle utfordringer som dukker opp underveis, sier hun.

– Vi i NCC her i Trondheim har så god erfaring med å samarbeide med Nordic Crane at det også veide tungt da vi skulle bestemme leverandør av krantjenestene. Smidighet og god dialog mellom alle involverte er utrolig viktig for oss, sier hun mens avtalen signeres.

Stolt av sine dyktige medarbeidere

– Fleksibilitet og serviceinnstilling er det vi lever av i vår bransje, sier Jon Anders Hermansen.  
– Gutta våre er dyktige, engasjerte og står på og gjør hva de kan på alle plan i for å løse eventuelle floker i framdriften hos kundene, skryter han.  
Nyansatte Øystein Paulsen er en av kranførerne bak spakene på MK-kranene, og sammen med Arve Framnæs får han ros av sjefen for jobben han utfører på byggeplassen. 

– Jeg kommer fra jobb som kranfører i Bergen, men flyttet nylig til Trondheim og søkte jobb hos Nordic Crane fordi jeg hadde hørt så mye godt om arbeidsmiljøet her. Jeg trives kjempegodt og synes også at samarbeidet med alle andre på plassen her jeg nå står med krana fungerer utmerket, sier Øystein Paulsen. 

– Kranførerne og sjåførene er vårt viktigste ansikt utad, og de gjør en virkelig bra jobb hver dag, alle sammen, sier Jon Anders Hermansen fornøyd.  


Fakta om byggeprosjektet på Granåsen

  • 13000 kvm innendørs fotballhall
  • dimensjoneres for innendørs 11-fotball i henhold til internasjonale mål
  • tilnærmet nullutslipp på byggeplassen
  • opptil 40 personer samtidig på byggeplassen
  • Ferdigstillelse i januar/februar 2024