Randsfjordferga er Norges eldste bilferge, og den nå 70 år gamle dieseldrevne båten skal i løpet av 2021 byttes om til den mer miljøvennlige elfergen «Elrond».
Den nye fergen er bygd opp i sin helhet i Nederland, før den ble delt opp i mindre kolli og fraktet til Norge. Vel fremme, var det Kynningsrud Nordic Crane sin oppgave å frakte delene til «endestasjonen» på Hadeland.
Selv om frakten fra A til B er enkel i teorien, er det mye som må planlegges når så store kolli skal fraktes. Skroget på Elrond er for eksempel rundt 40 meter og veier ca. 150 tonn. Slike transporter krever helt spesielle løsninger, og må gjøres om natten. Til dette prosjektet måtte vi bygge opp en Nicolas-henger med 18 aksler pluss en 5-akslet bil. I tillegg ble det fraktet hele 13 lass med diverse utstyr.
Ved Ormsundkaia i Oslo, losset vi delene fra båt og over på kjøretøy med to stykk mobilkraner på henholdsvis 230 og 250 tonnx|, herfra gikk ferden videre helt til Røykenvik hvor båten skal monteres. En 350 tonn og en 500 tonn kran stod klare når transporten ankom og hjalp til med å få delene i vannet. Et mannskap fra det nederlandske selskapet som bygde båten stod klare og startet monteringen av ferga med en gang det første av de to skrogene på katamaranen ble satt i vannet.
-Det er en stor jobb og mye planlegging som må til for å få en slik jobb til å gå smertefritt, forteller prosjektleder Thor Ørebekk.
-I tillegg til alt som har med oss å gjøre, er det også mange skuelystne på plass og det er også noe en må ta hensyn til, forteller han videre.
Allerede kl. 0430 natt til torsdag 12. august var det rundt 50 tilskuere som ville få med seg innspurten av transporten og antallet doblet seg utover morgenkvisten når de første delene ble satt på vannet.
-Vi er strålende fornøyde med jobben. Foruten noen små utfordringer her og der, så gikk alt som planlagt, sier daglig leder Eirik Kynningsrud som også var på plass torsdag morgen.